Dienst Leven: altijd open online

Dienst Leven Rotselaar: altijd open online

De gemeente Rotselaar start in januari 2014 met een volwaardig e-loket waarbij inwoners online en kosteloos 24/24 en 7/7 documenten kunnen aanvragen en ontvangen.

Vanaf januari 2014 kunnen alle inwoners terecht bij het e-loket van de gemeente Rotselaar. Je kunt er de belangrijkste stukken van de dienst Leven digitaal aanvragen. Heb je bijvoorbeeld een uittreksel uit het strafregister, een bewijs van woonst of een attest van gezinssamenstelling nodig, dan hoef je niet meer naar het administratief centrum te komen. Het e-loket is altijd open!

Flyer e-loket met oefensessies - online-1.jpgDe gemeente Rotselaar investeert met dit initiatief in digitale dienstverlening voor inwoners. De service is eenvoudig te gebruiken door een breed publiek en is bovendien volledig gratis. De gemeente werkt hiermee aan een administratieve vereenvoudiging en tegelijk aan een kwalitatieve en flexibele dienstverlening voor de inwoners. De bestaande laagdrempelige dienstverlening aan loket blijft natuurlijk behouden. 

Hoe werkt het?

Je ontvangt het aangevraagde document gratis in je mailbox. Het document wordt aangevuld met de nodige elektronische handtekening(en) en een beveiligde code. Je kunt het document ook afdrukken of doorsturen: het blijft juridisch rechtsgeldig. Naast een e-mailadres heb je een kaartlezer nodig voor je elektronische identiteitskaart.

Een overzicht van de documenten die digitaal kunnen aangevraagd en afgegeven worden:

  • uittreksel uit het strafregister (drie modellen)
  • attest van woonst
  • bewijs van leven
  • attest samenstelling gezin
  • bewijs wettelijke samenwoning
  • bewijs van nationaliteit
  • afschrift geboorteakte
  • afschrift huwelijksakte
  • afschrift echtscheidingsakte
  • afschrift overlijdensakte
  • afschrift erkenningsakte
  • afschrift akte van adoptie
  • afschrift akte van nationaliteitsverklaring
  • internationaal uittreksel geboorteakte
  • internationaal uittreksel huwelijksakte
  • internationaal uittreksel overlijdensakte
     

Oefensessies

De bibliotheek en het lokaal dienstencentrum van Rotselaar organiseren infosessies voor alle inwoners die graag op weg geholpen worden. Na een korte voorstelling van het e-loket ga je praktisch aan de slag. Inschrijven voor een van onderstaande infosessies doe je via de gemeentelijke website of aan de balie van de bibliotheek (tel. 016 61 64 00), ten laatste op vrijdag 17 januari.

• Donderdag 23 januari van 10 tot 12 uur (Bibliotheek ‘de Mena’)
• Donderdag 23 januari van 14 tot 16 uur (Bibliotheek ‘de Mena’)
• Donderdag 6 februari van 10 tot 12 uur (LDC Oude Pastorie)
• Donderdag 6 februari van 14 tot 16 uur (LDC Oude Pastorie)