Online project uniek in de regio

De gemeente Rotselaar gaat weer een stapje meer mee de digitale snelweg op. Gisteren maakte burgemeester Dirk Claes (CD&V) als allereerste gebruik van het nagelnieuwe e-loket. Vanaf volgende week kunnen alle inwoners 24 op 7 gratis officiële documenten via hun computer bij de gemeente aanvragen.

e-loket2_0.jpgDe gemeente Rotselaar start op 3 januari met een volwaardig e-loket. Inwoners zullen daardoor voortaan online officiële documenten kunnen aanvragen en ontvangen. Rotselaar wil haar inwoners hiermee zowel een administratieve vereenvoudiging, als een verbetering van de dienstverlening aanbieden.

"Vanaf volgende week hoeft de Rotselarenaar bijvoorbeeld voor een uittreksel uit het strafregister, een bewijs van woonst of een attest van gezinssamenstelling niet meer naar ons Administratief Centrum te komen", zegt schepen van Communicatie Jelle Wouters. "De documenten kunnen dan dag en nacht van achter de computer worden opgevraagd. Hierdoor behoren openingstijden en wachtrijen in het gemeentehuis grotendeels tot het verleden", weet de schepen. Hij spreekt van een primeur voor de grote regio.

"Het enige wat de gebruiker nodig heeft, is een e-mailadres en een elektronische kaartlezer. Maximaal twee werkdagen na de aanvraag vindt hij het nodige document in zijn mailbox. Zelfs op zaterdag zullen er documenten worden verwerkt. Bijkomende nieuwigheid is dat de retributie van 4 euro die voor de meeste documenten aan het loket wordt gevraagd, voor aanvragen via het e-loket niet verschuldigd is."

Niks dan voordelen dus. De gemeente verwacht dat de invoering ervan een grote impact zal hebben. "Toch blijft de bestaande, laagdrempelige dienstverlening aan het gewone loket ook behouden", benadrukt Wouters.

Elektronische handtekening

Flyer e-loket met oefensessies - online-1_0.jpgBurgemeester Dirk Claes maakte gisteren als allereerste inwoner van Rotselaar gebruik van de nieuwe dienstverlening. De burgemeester vroeg een uittreksel van zijn geboorteakte.

"Eens verstuurd, krijgt de aanvrager een bevestiging dat het document hem binnen de twee werkdagen zal doorgemaild worden", toont de burgervader op het scherm. "Wat hij in zijn mailbox ontvangt, is een volkomen juridisch rechtsgeldig document; voorzien van de nodige elektronische handtekeningen.

Om misbruik tegen te gaan zijn alle documenten van een beveiligde code voorzien. Je kunt het document ook afdrukken of doorsturen: het blijft juridisch rechtsgeldig."

Volgens de gemeente is de nieuwe service makkelijk toegankelijk voor een groot publiek en is het systeem eenvoudig te gebruiken. "Maar omdat het belangrijk is dat zoveel mogelijk inwoners 'mee zijn', gaan we toch nog oefensessies houden" zegt Wouters.

Op 23 januari en 6 februari kunnen geïnteresseerden in de Mena-bib en het Lokaal Dienstencentrum in Werchter toelichting krijgen. Iedereen krijgt dan ook uitgebreid de mogelijkheid om met het versturen van aanvragen te oefenen.

Meer informatie over het systeem en de oefensessies vind je op de website van de gemeente: www.rotselaar.be/e-loket


 

 

BRON: HLN, Sven Ponsaerts, 24 december 2013